Jak rozmawiać, żeby się dogadać - Prószków pokazuje, że mediacje działają

3 min czytania
Jak rozmawiać, żeby się dogadać - Prószków pokazuje, że mediacje działają

W auli szkolnej zabrzmiały proste, ale wymagające pytania: jak rozmawiać, by nie eskalować konfliktu i jak pomóc młodym ludziom odnaleźć wspólną drogę porozumienia. W Prószkowie nauczyciele i uczniowie spotkali się na konferencji poświęconej mediacjom, warsztatom i roli osoby mediatora przy szkolnej ławce. Wydarzenie pokazało praktyczne narzędzia oraz miejsce, w którym mediacja staje się codziennością wychowawczą.

  • Zespół Szkół w Prószkowie - miejsce, gdzie uczą się mediacji
  • Prelekcje i warsztaty - od pytań praktycznych po detektywistyczne ciekawostki
  • Co z tego mają mieszkańcy - praktyczne korzyści dla środowiska szkolnego i rodzin

Zespół Szkół w Prószkowie - miejsce, gdzie uczą się mediacji

Konferencję otworzyli Dariusz Sobków, dyrektor szkoły, oraz Małgorzata Gosztyła, pedagog specjalny. Organizatorzy chcieli nie tylko przekazać wiedzę teoretyczną, ale pokazać, jak mediacja wygląda w działaniu i jakie daje efekty w szkolnym życiu. W panelach i wykładach uczestniczyły przedstawicielki regionalnych instytucji edukacyjnych, które tłumaczyły, dlaczego warto sięgać po ten sposób rozwiązywania sporów.

“Dziś będzie o tym, dlaczego warto mediować, dlaczego w życiu mediacje się przydają, nie tylko wtedy gdy mamy spór, ale ogólnie jako metoda porozumiewania się z ludźmi”

  • Hanna Franczak, wicedyrektor ds. edukacji, Opolskie Centrum Edukacji

W prezentacjach pojawiły się konkretne przykłady pracy z uczniami oraz omówienie roli osoby mediatora, która nie narzuca rozwiązań, lecz prowadzi rozmowę w stronę porozumienia. W tę perspektywę wpisywały się wystąpienia prowadzone przez przedstawicielki Opolskiego Centrum Edukacji i Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji.

Prelekcje i warsztaty - od pytań praktycznych po detektywistyczne ciekawostki

W programie znalazły się wykłady o tym, jak pedagodzy mogą wykorzystywać mediację w codziennej pracy, a także przystępne warsztaty pokazujące techniki rozwiązywania konfliktów. Autorka jednej z sesji, Ewa Drop z Kuratorium Oświaty w Opolu, podkreślała sens szukania rozwiązań korzystnych dla obu stron.

“Z angielskiego mówimy ‘win-win’, czyli każdy wynosi jakąś korzyść z mediacji, mediator zwaśnionym stronom nie podaje gotowego rozwiązania, ale tak zadaje pytania, by ci skłóceni ze sobą ludzie sami doszli do tego, co powinni zrobić”

  • Ewa Drop, Kuratorium Oświaty w Opolu

Uczestnicy mieli także okazję posłuchać o praktycznych aspektach pracy wychowawcy z konfliktem (w wykładzie Małgorzaty Gosztyły) oraz o mniej oczywistych tematach, jak elementy kryminalistyki i detektywistyki w pracy z młodzieżą, przedstawione przez Patrycję Korchut. Na zakończenie organizatorzy wręczyli nagrody i dyplomy uczestnikom Szkolnego Konkursu Mediacji.

Październik i listopad zostały w materiałach promujących wydarzenie wyróżnione jako miesiące, w których szczególnie akcentowano temat mediacji - w mediach powiatu opolskiego pojawiły się rozmowy z uczniami i wychowawcami na ten temat.

Szkoła podkreśliła, że celem było rozwijanie kultury dialogu i porozumienia, a zdobyte umiejętności mają służyć nie tylko rozwiązywaniu sporów, lecz także codziennej komunikacji.

Co z tego mają mieszkańcy - praktyczne korzyści dla środowiska szkolnego i rodzin

Dla rodziców i opiekunów znaczenie takich inicjatyw jest proste: młodzież, która uczy się prowadzić rozmowę i szukać rozwiązań, rzadziej trafia w sytuacje eskalacji konfliktu, a szkoła staje się miejscem bezpieczniejszym. Lokalne instytucje edukacyjne - Opolskie Centrum Edukacji i Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji - dostarczają narzędzi i wsparcia, dzięki czemu metody mediacyjne mogą być wdrażane szerzej, poza pojedynczymi przypadkami.

Dla nauczycieli to praktyczne techniki komunikacji, które można zastosować od razu na lekcji lub podczas rozmowy wychowawczej. Dla uczniów - szansa na rozwój umiejętności interpersonalnych oraz na uczestnictwo w działaniach, które uczą odpowiedzialności za wspólne decyzje. Takie efekty przekładają się na lepszą atmosferę w klasie i mniej konfliktów wymagających interwencji zewnętrznej.

na podstawie: Powiat Opole.

Autor: krystian