Jak rozmawiać w szkole - konferencja o mediacjach i roli mediatora w Prószkowie

W szkolnej auli zrobiło się ciszej niż zwykle - nie z powodu dyscypliny, lecz rozmów. Na konferencji zorganizowanej w Zespole Szkół w Prószkowie mówiło się o tym, jak w świecie pośpiechu i ekranów nie zgubić umiejętności porozumienia. Do udziału zaproszono wychowawców, pedagogów i młodzież, by pokazać, że mediacja to praktyczne narzędzie nie tylko przy konfliktach, lecz także przy codziennej komunikacji.
- Kto mówił o mediacji - organizatorzy i eksperci z Opola
- Co działo się podczas konferencji - od kryminalistyki po szkolne dyplomy
Kto mówił o mediacji - organizatorzy i eksperci z Opola
Konferencję w Zespole Szkół otworzyli dyrektor placówki Dariusz Sobków oraz pedagog specjalny Małgorzata Gosztyła. W panelach i wykładach wzięły udział przedstawicielki instytucji z Opola - między innymi Hanna Franczak z Opolskiego Centrum Edukacji oraz Ewa Drop z Kuratorium Oświaty w Opolu. Wykład wprowadzający w tematykę prowadziły także osoby z Regionalnego Centrum Rozwoju Edukacji.
“Dziś będzie o tym, dlaczego warto mediować, dlaczego w życiu mediacje się przydają, nie tylko wtedy gdy mamy spór, ale ogólnie jako metoda porozumiewania się z ludźmi”
— Hanna Franczak, wicedyrektor ds. edukacji w Opolskim Centrum Edukacji
“Z angielskiego mówimy ‘win-win’, czyli każdy wynosi jakąś korzyść z mediacji, mediator zwaśnionym stronom nie podaje gotowego rozwiązania, ale tak zadaje pytania, by ci skłóceni ze sobą ludzie sami doszli do tego, co powinni zrobić”
— Ewa Drop, Kuratorium Oświaty w Opolu
Wystąpienia łączyły teorię z praktyką - prowadzący tłumaczyli rolę mediatora w szkole i sposoby, w jakie można włączyć mediacje w codzienną pracę wychowawcy.
Co działo się podczas konferencji - od kryminalistyki po szkolne dyplomy
Program spotkania był urozmaicony. Oprócz wykładów o metodach budowania dialogu odbyły się prelekcje dotyczące praktycznych sposobów rozwiązywania konfliktów autorstwa Małgorzaty Gosztyły oraz pokaz elementów kryminalistyki i detektywistyki w wykonaniu Patrycji Korchut. Na zakończenie organizatorzy wręczyli nagrody i dyplomy zwycięzcom Szkolnego Konkursu Mediacji, podkreślając tym samym, że szkoła nie tylko uczy - ona także praktykuje porozumienie.
Materiały i rozmowy z uczniami oraz wychowawcami były także prezentowane przez powiatowe kanały informacyjne w październiku i listopadzie, co miało przypomnieć, że mediacje były tematem zgłębianym w tym okresie.
W szkole działa już grupa mediatorów rówieśniczych - to jeden z efektów systematycznej pracy z młodzieżą nad kulturą dialogu. Szkolne inicjatywy pokazują, że mediacja może być narzędziem budowania bezpiecznej atmosfery i rozwiązywania sporów bez eskalacji.
Uczestnicy konferencji i organizatorzy podkreślali korzyści płynące z rozwijania umiejętności słuchania i zadawania pytań - to właśnie one pozwalają stronom dojść do porozumienia bez narzucania rozwiązań.
Dla rodziców i wychowawców - praktyczne uwagi i wnioski Rozwijanie mediacji w szkole to nie tylko teoria; to konkretne umiejętności, które rodzice i nauczyciele mogą ćwiczyć na co dzień. Proste techniki - aktywne słuchanie, parafrazowanie wypowiedzi, wypracowywanie wspólnych celów - pomagają zapobiegać konfliktom zanim przybiorą ostrzejszą formę. Dla młodzieży udział w roli mediatora to też trening odpowiedzialności i empatii, który procentuje w relacjach poza murami szkoły.
na podstawie: Powiat Opole.
Autor: krystian

