Suplementy diety cieszą się ogromną popularnością wśród pacjentów w niemal każdym wieku. Ich przyjmowanie rekomendują również medycy, w celu uzupełnienia niedoborów. Niemniej jednak niewiele osób zastanawia się, jak dokładnie wygląda proces produkcji suplementów diety, a zatem jakie kroki musi poczynić producent, aby wprowadzić suplement na rynek?
Pomysł i opracowanie receptury
Pierwszym krokiem, jaki musi podjąć producent suplementów diety, jest opracowanie receptury produktu, który ma zostać wprowadzony na rynek. W tym celu należy zastanowić się, do jakiej grupy docelowej ma być skierowany suplement oraz jakie efekty ma przynosić jego działanie. Receptura produktu nie może zostać opracowana przez osobę, która nie ma odpowiedniego wykształcenia. Skład suplementów diety podlega bowiem przepisom ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Musi również spełnić wymagania Głównego Inspektora Sanitarnego. Już na tym etapie inwestorzy najczęściej korzystają z pomocy firm zewnętrznych, które specjalizują się w kontraktowej produkcji suplementów diety. Poza opracowaniem receptury, bardzo istotne jest też ustalenie formy, w jakiej suplement ma wejść na rynek. Najczęściej spotyka się suplementy w formie tabletek, kapsułek, syropów lub granulek.
Produkcja i etykietowanie
Produkcja suplementów diety musi przebiegać według norm bezpieczeństwa. W preparacie musi bowiem znaleźć się tylko to, co finalnie zostanie umieszczone na ulotce. Jeśli producent powierzy wyprodukowanie suplementu diety firmie zewnętrznej, to zwykle nie bierze on udziału ani w procesie produkcyjnym, ani etykietowaniu. Zadanie to można bowiem powierzyć specjalistom. Na etykiecie gotowego produktu musi znaleźć się informacja odnośnie jego składu, a także pozytywnych i negatywnych skutkach, jakie może przynieść jego przyjmowanie. Należy również poinformować pacjenta, że suplement jest jedynie dodatkiem do codziennej diety, nie może zaś stanowić jej substytutu. To, co musi znaleźć się na etykiecie, zostało dokładnie określone przepisami prawa. Należy ich przestrzegać, aby uniknąć ewentualnych konsekwencji i kar.
Badania i wprowadzenie na rynek
Suplementy diety nie podlegają tak surowym przepisom, jak leki. Te drugie muszą być bowiem dokładnie przebadane, zanim zostaną wprowadzone na rynek. Z drugiej jednak strony suplement diety również powinien przejść podstawowe badania, aby wykazać nie tylko jego skuteczność, ale także by przekonać się, że preparat nie wywołuje wielu skutków ubocznych. Kolejnym etapem jest wprowadzenie gotowego produktu na rynek. Producent rozsyła go do wybranych sklepów i aptek, w których będzie on sprzedawany. Bardzo istotne jest również zadbanie o właściwą reklamę. Suplementów diety jest obecnie na rynku bardzo wiele, natomiast pacjenci najczęściej sięgają po znane ich marki. Pomysł na reklamę warto opracować już na etapie prac początkowych. Powierzając proces produkcji firmie zewnętrznej, producent może skupić się na innych kwestiach związanych z wprowadzeniem suplementu diety do obrotu.