UM Opole: Zaostrzenie przepisów dot. alarmowania o smogu

3 min czytania

Dnia 10 października 2019 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Środowiska ws. ostrzejszych norm informowania i alarmowania o smogu. Zgodnie z nim częściej będziemy informowani o wysokich stężeniach zanieczyszczeń w powietrzu. Normy obowiązują od piątku 11.10.2019. Samorządy Województw będą musiały przygotować nowe programy ochrony powietrza oraz plany działań krótkoterminowych dot. walki ze smogiem, które będą przekazane do Komisji Europejskiej do 30 czerwca 2020 roku.

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1396) i wprowadza zmiany w zakresie poziomów informowania oraz alarmowego dla pyłu PM10, określając nowe, niższe poziomy w powietrzu, na obszarze całego kraju:
Poziom informowania 100 μg/m3, w celu ostrzegania obywateli o wyższych poziomach zanieczyszczeń w powietrzu, które mogą potencjalnie wpływać negatywnie na zdrowie;
Poziom alarmowy 150 μg/m3 , w celu ostrzegania obywateli o potencjalnym zagrożeniu dla zdrowia wynikającym z nawet krótkotrwałego narażenia na oddziaływanie ponadnormatywnych stężeń zanieczyszczeń, które osiągnęły poziom alarmowy.

W Polsce jak również w całej Unii Europejskiej funkcjonuje system oceny i zarządzania jakością powietrza, ale przepisy unijne przewidują konieczność określenia poziomów alarmowych ze względu na ochronę zdrowia ludzi wyłącznie dla trzech substancji: dwutlenku azotu, dwutlenku siarki i ozonu oraz poziom alarmowy ze względu na ochronę roślin dla jednej substancji ozonu.

Natomiast nie przewiduje się w przepisach UE konieczności określania poziomu alarmowego dla pyłu PM10, dlatego poszczególne unijne państwa członkowskie mają prawo do samodzielnego ustalenia ww. poziomu. Pomimo braku takiego obowiązku w przepisach unijnych, w Polsce wprowadzono przepis regulujący tą kwestię Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. poz. 1031) podpisane w porozumieniu z Ministrem Zdrowia:
w załączniku nr 4 do ww. rozporządzenia poziom alarmowy dla pyłu PM10 wynosił 300 μg/m3,
w załączniku nr 5 poziom informowania dla pyłu PM10 wynosił 200 μg/m3.

W przypadku wystąpienia w danej strefie przekroczenia poziomu alarmowego, informowania, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego informuje właściwe organy o konieczności podjęcia działań określonych planem działań krótkoterminowych, który powinien w szczególności zawierać:
listę podmiotów korzystających ze środowiska, obowiązanych do ograniczenia lub zaprzestania wprowadzania z instalacji gazów lub pyłów do powietrza; sposób organizacji i ograniczeń lub zakazu ruchu pojazdów i innych urządzeń napędzanych silnikami spalinowymi; sposób postępowania organów, instytucji i podmiotów korzystających ze środowiska oraz zachowania się obywateli w przypadku wystąpienia przekroczeń; określenie trybui sposobu ogłaszania o zaistnieniu przekroczeń.

Należy uznać, że w sytuacji wieloletniego przekraczania norm jakości powietrza dla pyłu zawieszonego PM10 wszelkie działania służące ograniczeniu zjawiska niskiej emisji, podejmowane na wszystkich szczeblach zarządzania jakością powietrza, w tym także działania służące informowaniu i alarmowaniu społeczeństwa o stanie środowiska, są potrzebne i uzasadnione.

Zmiana ta w dłuższym okresie czasu powinna wpłynąć na polepszenie stanu zdrowia ludzi oraz poprawę jakości powietrza na tych obszarach, poprzez wywołanie częstszych alarmów i wynikającej stąd konieczności podjęcia częściej działań zapisanych w planie działań krótkoterminowych oraz podnoszeniu świadomości społecznej.

opole.pl/zaostrzenie-przepisow-dot-alarmowania-o-smogu/

Autor: krystian