Transport ponadgabarytowy w Opolu - nie tylko rekordowe ładunki

Opole to największe miasto w regionie i istotny węzeł logistyczny o sporym potencjale dla branży TSL. Miejscowość ta znajduje się na trasie ważnych szlaków transportowych i to nie tylko w kontekście przewozów drogowych, ale i transportu kolejowego oraz śródlądowego. Jest to zarazem miasto prosperujące i dobrze uprzemysłowione. Nie powinno więc dziwić, że istnieje w nim zapotrzebowanie na usługi transportu ponadgabarytowego. I choć o mieście w kontekście tego rodzaju przewozów głośno zrobiło się w 2022 roku, gdy rozpoczęto tu rekordowy transport maszyny TBM do Rzeszowa, na co dzień obsługa ładunków gabarytowych ma tu o wiele mniej spektakularny charakter.

Spektakularny transport gabarytowy w Opolu

Wspomniany transport gabarytowy w Opolu maszyny TBM to jeden z największych przewozów tego rodzaju w ostatnich latach. Polegał on na przewiezieniu części maszyny drążącej w okolice Rzeszowa w celu stworzenia tunelu o długości ponad 2 km na odcinku trasy S19. Choć urządzenie liczy sobie 4 tys. ton i 112 m długości, to przewożone było w niepodzielnych częściach - mniejszych, acz wciąż na tyle dużych, że przedsięwzięcie przeprowadzono kilkuetapowo. Już przewóz z listopada 2022 roku wzbudził ogromne zainteresowanie mediów, a sama operacja logistyczna była niezwykle wymagająca i czasochłonna. Przygotowania do niej trwały kilka miesięcy, a kolumna transportowa rozciągała się na długość aż 4,5 km. Przewóz do celu - z Opola, przez Katowice, Częstochowę, Warszawę, Lublin, do Rzeszowa - trwał około 3 tygodni. Już sama trasa pokazuje, jak wielkie i skomplikowane są tego rodzaju przedsięwzięcia, skoro nie zdecydowano się na bardziej bezpośrednie połączenie, np. przez Kraków. Warto też podkreślić, że przewoźnik musiał dokonać modyfikacji elementów infrastruktury, by zrealizować to zlecenie. Sam przewóz, mimo że realizowany w nocy, doprowadził zaś do utrudnień w ruchu drogowym. 

Czym jest i czemu służy przewóz gabarytów?

Większość przewozów gabarytowych realizowanych w Opolu ma jednak o wiele mniej widowiskowy charakter. Transport ponadnormatywny to oczywiście także te największe operacje logistyczne, ale zasadniczo każdy transport ładunków, które przekraczają standardowe wymiary i wagę określone przepisami ruchu drogowego, jest tak nazywany - nawet jeśli wartości te zostaną przekroczone o centymetr. I choć przewożone są to między innymi turbiny wiatrowe, mosty, konstrukcje stalowe czy wielkogabarytowe maszyny o naprawdę dużych rozmiarach i wadze, przeważnie transport gabarytów dotyczy mniejszych urządzeń. Doskonałym przykładem mogą być maszyny rolnicze i maszyny budowlane.

Komu potrzebny jest transport gabarytowy?

Warto podkreślić, że niezależnie od wielkości i wagi, każdy przewóz gabarytowy jest o wiele bardziej skomplikowaną operacją logistyczną niż zwykły transport towarów. Co więcej, przewozy nienormatywne bardzo często mają duże znaczenie dla przemysłu, budownictwa oraz sektora energetycznego, umożliwiając realizację inwestycji lub pozwalających na zwiększenie produkcji przemysłowej. Transport gabarytowy znajduje zresztą zastosowanie w wielu branżach. Firmy budowlane korzystają z niego przy przewozie elementów konstrukcyjnych oraz realizują w ten sposób transport maszyn, takich jak dźwigi czy koparki. Przemysł energetyczny z kolei potrzebuje tego rodzaju transportu do przenoszenia turbin wiatrowych i generatorów. Przemysł chemiczny może zaś potrzebować silosów i zbiorników. Natomiast w kopalniach mogą być potrzebne gabarytowe maszyny górnicze. Ale oprócz firm i dużych koncernów, z przewozów nienormatywnych mogą też korzystać klienci prywatni, np. rolnicy czy właściciele łodzi, jachtów czy domków holenderskich. Co istotne, każdy z ładunków gabarytowych wymaga indywidualnego podejścia i odpowiednio dostosowanych rozwiązań, co dodatkowo podkreśla znaczenie profesjonalizmu w tej branży.

Jakie są etapy organizacji przewozu ładunków ponadnormatywnych?

Organizacja transportu gabarytowego to złożony, czasochłonny proces, wymagający starannego planowania. Jest on podzielony na kilka etapów, a w jego trakcie należy wykonać takie czynności jak:

  • analiza ładunku i trasy – już na starcie organizacji określa się wymiary, wagę oraz specyfikę ładunku, a także planuje trasę, uwzględniając ograniczenia drogowe i infrastrukturalne
  • uzyskanie pozwoleń – przewóz gabarytów wymaga zgód odpowiednich urzędów oraz służb, a z tego względu jest to czasochłonne zadanie, wymagające skrupulatnego podejścia do przygotowania dokumentacji
  • przygotowanie techniczne – obejmuje między innymi wybór odpowiedniego sprzętu transportowego, opracowania metod załadunku i rozładunku czy sposobów zabezpieczenia ładunku
  • koordynacja przewozu – kiedy nadchodzi czas realizacji transportu, należy odpowiednio skoordynować działań wszystkich uczestników operacji logistycznej, a ponadto trzeba sprawować nadzór nad realizacją zlecenia oraz monitorować sytuację na trasie i elastycznie reagować na ewentualne utrudnienia
  • realizacja transportu – co należy przeprowadzić zgodnie z ustalonym harmonogramem, przy zapewnieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego

Warto pamiętać, że konieczna przy okazji transportu gabarytów może być organizacja pilotażu, który zapewnia bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Pilotaż zwiększa płynność ruchu oraz minimalizuje ryzyko wypadków, co jest szczególnie ważne przy przewozie ładunków o dużych wymiarach.