Zbliżają się święta. Jednak w tym roku Boże Narodzenie będzie inne, niż święta w poprzednich latach. Wszystko przez panującą w Polsce i na świecie pandemię koronawirusa. Między innymi dlatego coraz więcej osób decyduje się kupić wymarzone prezenty przez internet. Niestety, tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszustów. Mundurowi radzą, co zrobić, aby nie paść ofiarą przestępców internetowych.
Powoli rozpoczyna się gorączka przedświątecznych zakupów. Coraz częściej i chętniej kupujemy różne towary poprzez internetowe serwisy aukcyjne lub portale ogłoszeniowe, szczególnie teraz przez panującą w Polsce i na świecie epidemię koronawirusa. Pamiętajmy, że okres przedświąteczny to wzmożony czas aktywności przestępców zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Dlatego też robiąc zakupy przez internet zachowajmy ostrożność. Nie brakuje tam nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk.
Do policjantów zgłaszają się osoby, które zostały oszukane właśnie podczas takich zakupów. Pokrzywdzeni zazwyczaj zakupili towary, wpłacili pieniądze i nie otrzymali swojego zamówienia.
Mając na względzie przedświąteczny okres, w którym czasami na ostatnią chwilę szukamy prezentów dla najbliższych i nie zawsze zachowujemy ostrożność podczas zakupów, przypominamy o kilku zasadach, które z pewnością pomogą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji:
-
Podczas zakupów dokonywanych przez Internet zawsze należy kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego
Zanim dojdzie do transakcji, warto dokładnie zweryfikować sprzedającego, sprawdzić, od jakiego czasu prowadzi swoją działalność, ewentualnie czy jest ona zarejestrowana, a także czy odbiera połączenia telefoniczne bądź emaile. Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedawcy. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka ilość powinna wzbudzić naszą czujność. Starajmy się unikać zakupów oraz sprzedaży przedmiotów poza aukcją, wówczas dochodzenie swoich praw jest utrudnione.
Najlepiej korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych sklepów internetowych lub portali aukcyjnych, takich, które zapewniają ubezpieczenie dokonywanych przez nas transakcji. Zachowajmy czujność w przypadku, gdy zakupionego towaru nie można odebrać osobiście lub wybrać płatności przy odbiorze przesyłki.
-
Logując się na konto sklepu internetowego unikajmy ogólnodostępnych punktów do internetu.
Unikajmy komputerów w kawiarenkach internetowych, czy innych miejscach publicznych, a także z ogólnodostępnych sieci WiFi. Nie udostępniajmy także danych do logowania oraz innym osobom.
-
Kolejną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest cena, za jaką możemy zakupić interesujący nas przedmiot.
Bardzo często atrakcyjnie niska cena jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym przez oszustów. Dlatego też trzeba uważać na "niepowtarzalne okazje". Zbyt niska cena powinna wzbudzić naszą czujność.
-
Nie płaćmy „w ciemno” za towar.
Przed zakupem sprawdźmy jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu pod który w razie wątpliwości możemy zadzwonić. Jeśli to możliwe, wybierajmy formę płatności przy odbiorze. Otrzymaną paczkę należy wówczas otworzyć przy dostawcy i w przypadku niezgodności z towarem zamawianym spisać protokół i zwrócić kurierowi.
-
Gromadźmy całą korespondencję prowadzoną ze sprzedającym.
Nie zajmuje ona wiele miejsca, a w przypadku oszustwa jest bezcennym dowodem.
-
Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków.
Wchodząc na stronę sklepu wpisujmy adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
-
Płacąc kartą kredytową upewnijmy się, że połączenie jest bezpieczne (na dole strony internetowej powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki).