Ile kosztuje prowadzenie imprezy przez zawodowego konferansjera? Czy warto go zatrudnić?

Nie brakuje osób, które zastanawiają się nad tym, czy konferansjer na imprezy firmowe to osoba, która jest nam absolutnie niezbędna. Przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by wydarzenie prowadził szef lub wskazany przez niego pracownik, prawda? Okazuje się, że niekoniecznie!

Jakimi cechami powinien wyróżniać się profesjonalny prowadzący?

Imprezy firmowe nie są niczym nowym. Na całym świecie odbywają się od wielu dekad, a prawdziwy boom przypadł na przełom lat 60 i 70 XX wieku. W Polsce stały się bardzo popularne już w kilka lat po transformacji ustrojowej, kiedy przedsiębiorstwa szukały nowych metod, by wyróżnić się na tle konkurencji.

Niestety, ale nie brakuje wydarzeń, kiedy na pozór doskonały, świetnie zaplanowany event, okazał się klapą. Wielu z nich można byłoby uniknąć, gdyby na scenie nie stali pracownicy, którzy wcześniej nie występowali przed dużą publicznością, a zawodowi prowadzący.

Jakie cechy wyróżniają najlepszych konferansjerów? Wbrew pozorom, grono profesjonalistów, które doskonale znają się na tej pracy, nie jest zbyt duże. Wynika to m.in. z tego, że zwykle są to osoby, które pracują „na pierwszej linii frontu”:

-Prowadzący jest odpowiedzialny za przebieg wydarzeń na scenie. To od niego zależy powodzenie lub niepowodzenie eventu. Choć bywają rzecz jasna zjawiska „złośliwości rzeczy martwych” jak np. awarie serwera, to od naszych umiejętności wychodzenia z opresji zależy, jaki będzie ogólny odbiór konferencji — wyjaśnia Maciej Kautz.

Jak wygląda organizacja imprez z perspektywy konferansjera?

To żmudny, złożony proces, który zajmuje sporo czasu i wymaga przyswojenia ogromnej wiedzy o kliencie, prelegentach lub o segmencie rynku, w jakim działa wybrane przedsiębiorstwo. Jeśli jest to na przykład potentat z branży IT, to dobrze byłoby też zapoznać się ze specjalistycznym słownictwem, które jest dla tej grupy charakterystyczne. Jeśli umiejętnie wpleciemy je w program, to goście zgromadzeni na sali lub — jeśli jest to event online — przed komputerami, na pewno docenią takie wzmianki, co pomoże budować pozytywny odbiór konferencji.

Zdarza się, że dużym wyzwaniem jest też sam klient, z którym nawiązujemy współpracę. Jeśli na przykład właściciel firmy naciska na to, by tytułować kolejnych mówców, to konferansjer musi znaleźć odpowiedni balans między uprzejmościami a taką formą zapowiadania kolejnych osób, która nie znudzi publiczności.

Nikt nie lubi, jeśli kolejne tytuły, uprzejmości i informacje o sukcesach mówców wręcz wylewają się ze sceny. Zamiast przedstawiać kolejnego gościa jako szanowanego, cenionego przez branżę, profesora nauk ścisłych, CEO, CTO, współzałożyciela i partnera w biznesie, trzeba znaleźć lepszą, prostszą formę.

Ile kosztuje konferansjer?

Trudno udzielić na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Bez względu na to, czy w grę wchodzi organizacja imprezy plenerowej, czy eventu online, ceny ustalane są indywidualnie i zależą od wielu różnych zmiennych. Każdy profesjonalny konferansjer dokonuje wyceny po zapoznaniu się z całym planem wydarzenia i oczekiwaniami klienta.

Bez dwóch zdań na profesjonalnym prowadzącym nie warto oszczędzać. Frontman, zawodowiec, który będzie czuwał nad dużym eventem, do którego przygotowania pochłonęły kilka miesięcy oraz sporą część budżetu promocyjnego, to świetna inwestycja, która znacznie zmniejsza ryzyko potencjalnej wpadki i złego odbioru takiego wydarzenia.