Wciąż aktywni są oszuści! Tylko wczoraj na terenie całej Opolszczyzny mieliśmy kilkadziesiąt usiłowań. Przytomna reakcja pracownicy banku uchroniła jedną z seniorek przed utratą wszystkich swoich pieniędzy. 82-latka była przekonana, że pomaga w tajnej policyjnej akcji. Na szczęście nie doszło do przekazania pieniędzy - wybrane już 40 000 złotych wróciło na konto mieszkanki Opola. Policjanci już od kilku lat szkolą pracowników banków na wypadek właśnie takich sytuacji. Pamiętajmy, ze także nasi bliscy mogą paść ofiarą oszustów. Koniecznie rozmawiajmy z seniorami o takich zagrożeniach!
Wczoraj jedna z mieszkanek Opola odebrała niepokojący telefon. Jej rozmówca podał się za policjanta realizującego ważną akcję zatrzymania przestępców. Zażądał pomocy od seniorki. Miała ona polegać na wybraniu wszystkich pieniędzy z banku i przekazaniu ich w wyznaczonym miejscu. To typowy scenariusz oszustwa na tzw. policjanta. Kobieta jednak nie zorientowała się w intrydze oszustów i dała wiarę w ich wymyśloną historię.
Nie zadziałała więc pierwsza linia obrony przed tego typu przestępstwami - czyli szybkie rozłączenie rozmowy. Policjanci zajmujący się takimi oszustwami wiedzą jednak, że często kolejną osobą, którą może spotkać senior na swojej drodze, jest pracownik banku. Dlatego od kilku już lat prowadzimy szkolenia dla bankowców. To także warsztaty dla pielęgniarek i dla samych seniorów. Tylko w 2019 roku policjanci przeprowadzili blisko 800 spotkań, podczas których przeszkolili blisko 14 000 seniorów. We wszystkich powiatach Opolszczyzny, osoby starsze mogły dowiedzieć się, jak działają oszuści, jakie techniki stosują i jak najskuteczniej się przed nimi ustrzec.
Na szczęście historia oszukanej 82-latki skończyła się dobrze. Przytomnie zareagowała pracownica banku. Zainteresowała się nagłą transakcją seniorki i zaczęła dopytywać o szczegóły. Dzięki temu zorientowała się, że jej klientka padła ofiarą oszustów. Mieszkanka Opola uchroniła w ten sposób swoje oszczędności. 40 000 złotych, które miała przekazać przestępcom, wróciło na jej konto.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
-
Przede wszystkim należy zachować ostrożność. Nie podejmuj żadnych pochopnych działań - zwłaszcza związanych z finansami. Daj sobie czas. Oszuści zawsze wywierają silną presję;
-
rozłącz się - tylko wtedy zweryfikujesz, czy rozmawiasz z prawdziwym członkiem rodziny lub prawdziwym policjantem;
-
nigdy nie informuj nikogo o ilości pieniędzy, które masz w domu lub przechowujesz na kontach bankowych;
-
funkcjonariusze Policji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe;
-
nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Koniecznie powiedzmy komuś o zaskakującym telefonie. Może to być ktoś z rodziny, sąsiad, pracownik banku lub dyspozytor nr alarmowego 112.