Ruszyła miejska kampania informacyjno-promocyjna na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Jak co roku zachęcamy Opolan aby przekazali 1% swojego podatku dochodowego na uprawnione podmioty, które działają na rzecz mieszkańców Miasta Opola.
Zachęcamy aby ten 1% pozostał w Opolu.
29 stycznia 2018 podczas konferencji prasowej w Centrum Dialogu Obywatelskiego poinformowaliśmy o celach kampanii i działaniach wspierających organizacje pożytku publicznego.
Zależy nam na podnoszeniu świadomości podatników, że 1% to ich forma aktywności obywatelskiej, poprzez którą oni sami nic nie tracą a zyskują organizacje pożytku publicznego!
Dziękujemy za obecność podczas konferencji przedstawicielom organizacji i mediom.
Cele kampanii – w okresie luty – kwiecień 2018
Mieszkańcy – podatnicy
- Informowanie mieszkańców Opola o zasadach przekazywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Promowanie tej formy dobroczynności jako aktywności obywatelskiej.
- Obalanie mitów dotyczących 1%.
- Zachęcanie do przekazywania 1% ze szczególnym uwzględnieniem lokalnego charakteru – czyli zostawiam 1% w Opolu!
Organizacje pożytku publicznego z siedzibą w Opolu
- Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych podejmowanych przez OPP
- Włączanie w wydarzenia – szkolenia, spotkania, wydarzenia plenerowe z udziałem mieszkańców – podatników. Okazja do bezpośredniego spotkania.
- Podnoszenie wiedzy i umiejętności wśród przedstawicieli OPP z zakresu podstaw prawnych ich działania, promocji, kontaktów z mediami i podatnikami.
Sposoby realizacji celów przewidzianych w ramach kampanii:
- „Zaczynamy od siebie” czyli działania informacyjne wśród pracowników Urzędu Miasta Opola i zachęcanie do przekazania 1% na organizacje z siedzibą w Opolu!
- Dyżury księgowej – bezpłatne rozliczanie PIT. Każdy czwartek od 16:00 do 17:00 w miesiącach marzec i kwiecień w 2018, w siedzibie Centrum Dialogu Obywatelskiego, ul. Koraszewskiego 7-9.
- Włączenie w kampanie wydziałów UMO i jednostek miejskich.
- Ulotki i plakaty dystrybuowane w miejscach publicznych, instytucjach, tablicach informacyjnych itp.
- Magazyn Miejski Opole i Kropka – cykl artykułów.
- Portale społecznościowe – Miasto Opole, Centrum Dialogu Obywatelskiego i profile konkretnych OPP.
- Wykorzystanie spotkań, szkoleń, konferencji i wydarzeń miejskich do promowania OPP.
- Wsparcie OPP w korzystaniu z bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych – spotkania informacyjne.
- Spoty i filmiki promujące 1%.
- Materiały informacyjne, gadżety, newslettery, mailing, plakaty w komunikacji miejskiej.
- Organizacja konkursu „Niepozorny 1%” i nagrody dla organizacji pożytku publicznego.
- Organizacja szkoleń dla OPP. Tematy: promocja i kampanie informacyjne – najbliższe 22.02 w CDO!
- Specjalna zakładka na stronie internetowej miasta poświęcona kampanii 1%.
- Wydarzenie plenerowe z udziałem mieszkańców i organizacji (spotkanie podsumowujące konkurs „Niepozorny 1%” i podsumowujące kampanię planowane jest na 14.04.2018 ).
- Spotkania z mieszkańcami w dzielnicach Miasta Opola – włączenie rad dzielnic w kampanie 1% „Opole aglomeracja pomocy”.
- Spotkania dedykowane osobom w wieku emerytalnym – celem przekazania informacji o udogodnieniach dla emerytów i możliwości przekazania 1% – współpraca z ZUS i Centrum Senior.
- NOWOŚĆ: Specjalny bezpłatny program do rozliczanie PIT dostępny na stronie
opole.pl
z możliwością przekazania 1% na wybrana przez podatnika OPP z siedzibą w Opolu. Partner projektu „Wspieraj Lokalnie” to Instytut Wsparcia Organizacji Pozarządowych z siedzibą we Wrocławiu.
Ciekawostki:
1% w skali całego kraju – statystyki za 2016 rok
- 29 września 2017 Ministerstwo Finansów ogłosiło dane dotyczące 1% podatku za 2016 rok.
- Podatnicy na rzecz organizacji pożytku publicznego przekazali 660 mln złotych (za rok 2016)
- Przez lata pierwsza dziesiątka listy pozostawała niezmienna. W 2017 roku na 7. miejscu pojawiła się Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Jako jedyna z czołówki nie zbiera pieniędzy na indywidualne subkonta.
- W 2017 roku na rzecz OPP przekazaliśmy o 43 miliony więcej, niż w roku ubiegłym. Wzrosła także liczba przekazujących – 13,6 miliona osób zdecydowało się na wypełnienie odpowiedniej rubryki w zeznaniu podatkowym. To połowa wszystkich podatników i 60% tych, którzy wykazali należny podatek do zapłacenia. Przeciętnie przekazywaliśmy wybranej organizacji 49 złotych – w zeszłym roku o 2 złote mniej.
- Wyniki 1% uzyskanego za 2016 rok wskazują również , że podatnicy dostrzegli dość specyficzną grupę wśród organizacji pożytku publicznego, a chodzi o organizacje strażnicze, organizacje zajmujące się prawami człowieka ze szczególnym uwzględnieniem praw kobiet, prawem obywateli do prywatności, działaniami na rzecz mniejszości narodowych, seksualnych, wyznaniowych, czy poszanowania wolności obywatelskich.
Załącznik:
Wykaz OPP w Opolu
Inne galerie
Toropol bardziej dostępny dla mieszkańców!...
10 Sudeckiej Dywizji Zmechanizowanej...
Margaret w Opolu